Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Dodaj produkty podając kody

Dodaj plik CSV
Wpisz kody produktów, które chcesz zbiorczo dodać do koszyka (po przecinku, ze spacją lub od nowej linijki). Powtórzenie wielokrotnie kodu, doda ten towar tyle razy ile razy występuje.

Praca w biurze – ergonomia i bezpieczeństwo BHP

2022-10-12
Praca w biurze – ergonomia i bezpieczeństwo BHP

Biuro, podobnie jak każde inne miejsce pracy, nie jest pozbawione zagrożeń, nie można więc uznać go za środowisko całkowicie bezpieczne. Wymaga odpowiedniego przygotowania pod względem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także komfortu i zdrowia pracowników. Podlega temu nie tylko każde stanowisko pracy, ale również otoczenie wspólne.  

Ergonomia i zasady pracy przy komputerze 

Praca biurowa to duże obciążenie dla organizmu, jednak objawia się to w nieco inny sposób, niż w przypadku pracy fizycznej. Przede wszystkim pozycja siedząca wymusza przyjęcie odpowiedniej pozycji ciała, w przeciwnym razie kręgosłup będzie obciążony, co skutkuje bólem i dyskomfortem. Praca przy komputerze to też ryzyko uszkodzenia narządu wzroku, dlatego wymagane jest utrzymywanie odpowiedniej odległości od monitora, a także zakup sprzętu mniej szkodliwego dla oczu.

 

  • Monitor komputera musi spełniać wymogi rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Dotyczy to m.in. regulacji jaskrawości i kontrastu obrazu, regulacji ustawienia monitora w kontekście jego nachylenia i obrotu wokół własnej osi.
  • Wszystkie inne elementy komputera powinny znajdować się na stole, który łatwo dostosowuje się do sprzętów i akcesoriów sprzętu komputerowego. 
  • Krzesło na stanowisku pracy musi być stabilne, pozwalać przyjąć właściwą pozycję, a więc mieć profilowane oparcie oraz podłokietniki. Wysokość siedziska powinna być regulowana w zakresie 400-500 mm, a pochylenie oparcia w zakresie 5° do przodu i 30° do tyłu. 
  • W rozporządzeniu zawarto ponadto informacje dotyczące oświetlenia biura – poziom natężenia musi spełniać Polskie Normy, należy maksymalnie ograniczyć olśnienie, a także odbijanie się światła od powierzchni. 

Oznakowanie biura znakami informacyjnymi 

Dla lepszej organizacji biura oraz łatwiejszego poruszania się po kolejnych pomieszczeniach, powinno się je jednoznacznie oznaczać. Używa się do tego najczęściej niebieskich tabliczek z białymi napisami. Przykładami są znaki: Biuro, Księgowość, WC męski, Jadalnia, Szatnia damska, Archiwum i Kierownik. Poza tym w niektórych pomieszczeniach przydadzą się instrukcję wykonywania konkretnych czynności, w przypadku toalety będzie to Instrukcja BHP techniki mycia i dezynfekcji rąk. W kuchni (bądź pomieszczeniu socjalnym) może przydać się Instrukcja BHP przy obsłudze kuchenki mikrofalowej.

Oznakowanie poszczególnych pomieszczeń w biurze pomaga przede wszystkim nowym pracownikom odnaleźć się w obcym dla siebie środowisku. Ponadto dzięki temu jest większa szansa ograniczenia ryzyka wejścia do konkretnego pomieszczania osoby do tego nieupoważnionej.        

Biuro jako miejsce użytku publicznego, czyli oznakowanie ewakuacyjne 

W każdym budynku użytku publicznego musi znaleźć się droga ewakuacyjna z właściwym jej oznakowaniem. To ona pozwala na sprawne wydostanie się ze środka w obliczu zagrożenia. Zastosowane w tym celu znaki powinny spełniać normę PN-EN ISO 7010. To ona określa dokładnie ich wygląd i kolorystykę.

Wykorzystane w budynku znaki zawsze dostosowuje się do warunków w nim panujących. Nie w każdym przypadku konieczne będzie zastosowanie znaku Pchać z lewej strony aby otworzyć, Przesunąć w lewo aby otworzyć czy też Kierunek do wyjścia ewakuacyjnego w dół lewostronny. We wszystkich jednak budynkach pojawia się znak wskazujący bezpośrednio na wyjście ewakuacyjne, np. Wyjście ewakuacyjne w prawo oraz sposób, w jaki należy się poruszać, np. Wyjście ewakuacyjne prawostronne.  

W budynkach użytku publicznego obowiązują też znaki bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej. Ich zadaniem jest wskazanie miejsca występowania sprzętu pożarniczego, czyli Gaśnicy, Telefonu bezpieczeństwa oraz Alarmu pożarowego. Ponadto proces ewakuacji w sytuacji zagrożenia usprawni Instrukcja ogólna przeciwpożarowa. W każdym budynku użytku publicznego musi się też znaleźć sprzęt do udzielania pierwszej pomocy, a absolutną podstawą jest apteczka. Jak też szybko pomóc poszkodowanemu, pracownicy dowiedzą się z Instrukcji udzielania pierwszej pomocy.  

Użytkowanie maszyn niebezpiecznych 

W biurze znajduje się wiele maszyn i urządzeń elektrycznych, których tylko prawidłowe użytkowanie zapewnia bezpieczną pracę. Aby tak było, stosuje się przy nich instrukcje obsługi, np. Instrukcję BHP przy obsłudze kserokopiarki. Trzeba też wziąć pod uwagę fakt, że niektóre urządzenia i maszyny mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia pracownika. Wszystkie niebezpieczne elementy powinno się właściwie oznaczać, np. znakiem Ostrzeżenie przed automatycznym uruchamianiem się lub Ostrzeżenie przed zgnieceniem dłoni. Warto w biurze udostępnić pracownikom też Instrukcję ogólną BHP.  

Tylko odpowiednio przygotowane biuro jest przyjazne i bezpieczne dla pracowników. Należy więc zadbać o ich komfort pracy, ale i bezpieczeństwo przez cały czas obecności w budynku.   

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.91 / 5.00 137 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-11-30
Profesjonalnie ,terminowo
2022-11-17
bardzo dobrze i szybko

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel